Wednesday, February 8, 2012

abah dan mak

بسم الله الرحمن الرحيم

hari ni aku nak ckp pasal kisah semalam...hari isnin malam...mendengar kisah seorang sahabat pasal ibu bapa sgt menyentuh hati...alangkah indahnya nikmat masih di berikan ibu bapa..tapi ada antara kita yg bergaduh dgn ibu bapa.mmg kadang kadang aku terasa dgn ibu bapa aku,huhu..tapi bila fikir balik...apelah sgt terasa dgn ape yg diorang telah berikan selama ni..suatu hari nanti aku akan jadi seperti mereka dan ada anak anak...

cume aku nak comment video ustaz don, mungkin ramai dah tgk dah dengar, semua apa yang di ckp betol, aku x pernah terfikir sapa yg nak mandikan ibu bapak aku sekiranya diorang dah tiada..jujurnya kalo ilmu yg ade skrg..mmg x mampu nak selesaikan jenazah..alhamdulillah.lepas dgr video..terdetik rasa hati nak mendalami fardhu kifayah ini..fardhu kifayah..asal org lain dlm kmpung ada yg tau buat maka..lepas lah dosa satu kawasan tersebut..tapi ini bukan pasal fardhu kifayah...ini pasal mak bapak..takkan nak bagi org lain imamkan ibu bapak kita..ikut aku..aku tahu solat jenazah itu bagaimana ..allahumma fighlahu warhamhu wa 'afihi wa'fu 'anhu...tapi berapa ramai org tau maksud nya..buat apa doa kan jenazah kalau tak tau apa yg kita doakan..ini mak bapak kita ..ini keluarga kita..nak harap pak imam mmg pak imam baca..tapi x sama dgn kalo kita yg mengimami jenazah..kalo anak sendiri mintak kat allah...ya Allah ampunilah dosa kedua ibu bapak aku dgn tangis..insyaAllah keikhlasan itu ..dgn ar rahimnya Allah akan ampunkan dosa kedua ibu bapa..segala amal ibu bapak kita dah putus melainkan doa anak anak yang soleh...

sama sama lah kita kuat kan balik basic kita..solat jenzah..kalo buat pafa masa pmr setakat nak lulus..insyaAllah kita buat skrg kerana kewajipan kita sebagai seorang anak..

'Ya Allah ampunilah dosa kedua ibubapaku dan peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku ketika masih kecil'

No comments:

Post a Comment